آموزشی

انتخاب بهترین ظروف برای پخت و پز، نگهداری و سرو غذا

بهترین ظروف برای پخت و پز، نگهداری و سرو غذا

هنگام آماده‌سازی و سرو غذا، انتخاب ظروف مناسب یک عامل کلیدی برای سلامت و طعم نهایی غذا به شمار می‌رود. بازار پر است از انواع ظروف مختلف از جنس‌های متنوعی مانند مس، چدن، تفلون، آلومینیوم، استیل، پیرکس و غیره. اما کدام یک از این ظروف بهترین گزینه هستند و می‌توانند از نظر سلامتی و کارایی مفید باشند؟ در این مقاله به بررسی مزایا و معایب انواع ظروف آشپزخانه می‌پردازیم.

ظروف پیرکس

ظروف پیرکس بهترین انتخاب برای پخت و پز، نگهداری و سرو غذا هستند. این ظروف فاقد مواد مضر و سمی هستند که ممکن است وارد غذا شوند و تغییرات شیمیایی ایجاد کنند. تنها تفاوت آن‌ها با ظروف بلوری این است که در طی فرایند ساخت، از بوراکس برای افزایش مقاومت در برابر حرارت استفاده شده است. با این حال، باید در استفاده از آن‌ها احتیاط کرد و از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری نمود تا ترک نخورند.

ظروف مسی

ظروف مسی برای پخت و پز مناسب هستند، به شرطی که سطح داخلی آن‌ها با فلز قلع پوشیده شده باشد. در صورت ایجاد خراش و خش در طی زمان، مس وارد غذا شده و در دراز مدت تأثیرات سوئی بر سلامتی خواهد داشت. همچنین، در برخی موارد استفاده از این ظروف می‌تواند منجر به مسمومیت با سرب شود، زیرا گاهی سرب به جای قلع برای پوشش داخلی آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

ظروف تفلون

ظروف تفلون نیز برای پخت و پز مناسب هستند، اما در صورت ایجاد خراش و خش در سطح داخلی آن‌ها، مواد موجود در تفلون وارد غذا شده و بسیار مضر خواهند بود. همچنین، دمای بسیار بالا (بیش از 300 درجه سانتی‌گراد) سبب تجزیه این ظروف و آزاد شدن مواد سمی می‌شود. بنابراین، هنگام خرید ظروف تفلون باید به سطح فلزی زیرین آن‌ها توجه کرد تا از مقاومت کافی در برابر دما برخوردار باشند.

ظروف آلومینیومی

معمولاً از آلومینیوم برای ساخت کتری‌ها استفاده می‌شود، اما بهتر است از این ظروف خودداری شود. استفاده طولانی‌مدت از این ظروف می‌تواند جذب روی و سلنیوم در بدن را با مشکل مواجه سازد. اگر در کتری‌های آلومینیومی جرم ایجاد شده است، بهتر است آن را برطرف نکرد زیرا این جرم مانعی در برابر ورود آلومینیوم به بدن است.

ظروف چدنی

ظروف چدنی مناسب برای پخت و پز و نگهداری غذا هستند. گاهی سطح داخلی این ظروف با تفلون پوشیده می‌شود که باید به این مسئله نیز توجه داشت.

ظروف استیل

ظروف استیل برای پخت و پز غذا مناسب هستند، اما نگهداری برخی غذاهای ترش و شور به مدت طولانی در این ظروف توصیه نمی‌شود.

ظروف سنگی

ظروف سنگی نیز برای پخت و پز مناسب هستند، اما استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها ممکن است باعث ورود ترکیبات سنگ به غذا شود.

ظروف کریستالی

این ظروف مناسب برای پذیرایی در مهمانی‌ها و استفاده به عنوان پیش‌دستی و سرو مایعات سرد هستند، اما برای سرو غذا و استفاده از فنجان یا لیوان کریستالی برای نوشیدن مایعات داغ توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است سرب وارد غذا یا نوشیدنی شود.

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی (لعابدار) نیز برای سرو غذا مناسب هستند، اما زمانی که لعاب آن‌ها صدمه ببیند، مشکلاتی پیش خواهد آمد.

ظروف چینی

ظروف چینی برای استفاده در هتل‌ها و مصارف خانگی مناسب هستند. این ظروف در مقایسه با ظروف بلوری و شیشه‌ای، در هنگام سرو غذای داغ داغ نمی‌شوند و نمی‌شکنند. اما باید هنگام شستن آن‌ها مراقب بود تا لعاب آن‌ها از بین نرود.

ظروف آرکوپال

ظروف آرکوپال مانند ظروف بلوری و شیشه‌ای کاملاً بهداشتی هستند. ویژگی‌های ظروف چینی را دارند اما ظریف‌تر و نازک‌تر هستند. این ظروف قابل استفاده در مایکروفر نیز هستند.

ظروف ملامین، لعابی و سفالی

ظروف ملامینی در صورت آسیب دیدن لعاب خود مستعد تجمع میکروب ها هستند. ظروف لعابی و سفالی نیز مناسب سرو غذا نبوده و در برخی موارد ممکن است مواد آنها وارد غذا شود.

ظروف پلاستیکی و فومی

استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی داغ و ترش توصیه نمی شود. ظروف فومی یک بار مصرف نیز برای این منظور مناسب نیستند و بهتر است از ظروف سلولزی استفاده شود.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی ویژگی های انواع ظروف آشپزخانه، ظروف پیرکس را می توان به عنوان بهترین گزینه برای پخت و پز و نگهداری غذا معرفی کرد. همچنین ظروف چدنی، آرکوپال و در برخی موارد ظروف چینی نیز گزینه های مناسب محسوب می شوند. انتخاب مناسب ظروف آشپزخانه علاوه بر تامین سلامت غذا، در ارتقای سبک زندگی سالم نیز نقش به سزایی ایفا می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *